De Voordelen van Cloud Telefonie voor Huisartsenpraktijken
Voor huisartsenpraktijken kan het juiste telefoonsysteem een wereld van verschil maken. In dit blog gaan we dieper in op de voordelen van cloud telefonie ten opzichte van traditionele telefooncentrales voor huisartsenpraktijken. Cloud telefonie is al jarenlang de norm, wereldwijd en in alle branches. In de traditionele wereld van huisartsen komen we echter nog heel veel inpandige telefooncentrales tegen en is men niet altijd op de hoogte van de huidige mogelijkheden en stand van techniek.
Wat is Cloud Telefonie?
Voordat we ingaan op de voordelen, laten we eerst eens kijken naar wat cloud telefonie eigenlijk inhoudt. Bij cloud telefonie bevindt de telefooncentrale zich in externe datacenters.
In tegenstelling tot de traditionele telefooncentra, waarbij je een kastje koopt die fysiek op de locatie van de praktijk wordt aangesloten, wordt cloud telefonie door een externe provider als complete dienst geleverd.
Voordelen van Cloud Telefonie voor Huisartsenpraktijken
Veel minder storingen
Het grootste voordeel van cloud telefonie is dat het super betrouwbaar is. Een lokaal telefoonsysteem is vrijwel altijd enkelvoudig uitgevoerd. Systemen in de cloud zijn vrijwel altijd dubbel uitgevoerd, bij ons zelfs viervoudig en geografisch gescheiden. Als er iets defect gaat, dan nemen de andere systemen het over en heeft dit geen impact op jullie praktijk. De cloud systemen worden doorlopend bijgewerkt met de nieuwste updates waardoor ze beter beveiligd zijn en storingen bovendien minder snel zullen plaatsvinden. Wanneer zich toch een technische storing voordoet, zijn er altijd mensen ter plaatse die direct handelingen kunnen verrichten, waar bij een telefooncentrale op uw praktijk er eerst iemand naar de praktijk zal moeten komen om het probleem op te lossen.
Flexibiliteit
Een van de meest duidelijk voordelen van cloud telefonie is de flexibiliteit en schaalbaarheid ervan. Voor een huisartsenpraktijk is het belangrijk om mee te kunnen bewegen met veranderingen in personeel en patiëntenvolumes. Met cloud telefonie kunnen extra toestellen of functionaliteiten eenvoudig worden toegevoegd zonder dat er dure nieuwe hardware nodig is. Dit betekent dat huisartsenpraktijken kunnen uitbreiden of inkrimpen naar gelang hun behoeften, wel zo makkelijk.
Kostenbesparing
In vergelijking met inpandige telefoniesystemen zijn de eenmalige investeringen van cloud telefonie veel lager. De systemen zijn er al en worden centraal beheerd. Als praktijkhouder ben je er niet voor verantwoordelijk en het is ook kostentechnisch veel voordeliger. Veel uurtje factuurtje werkzaamheden die u gewend was, kunnen komen te vervallen. Daarnaast kunnen de belkosten met cloud telefonie beter worden beheerd, omdat praktijken alleen betalen voor wat ze daadwerkelijk gebruiken. Dit helpt om onnodige kosten te vermijden en het financiële overzicht van de praktijk te verbeteren.
Mobiliteit en samenwerking
Cloud telefonie biedt huisartsenpraktijken de vrijheid om overal en altijd bereikbaar te zijn, dus niet alleen op de locatie waar het fysieke apparaat staat. Artsen kunnen oproepen beantwoorden en beheren vanaf hun mobiele apparaten, wat handig is als ze onderweg zijn of buiten de praktijk werken. Daarnaast kunnen locaties onderling veel beter samenwerken door de bereikbaarheid aan elkaar te koppelen en van elkaar over te nemen waar nodig. Deze verbeterde toegankelijkheid draagt bij aan een betere patiëntenzorg en verhoogt de tevredenheid van patiënten, die gemakkelijk toegang hebben tot hun zorgverleners.
Probeer nieuwe functies
Cloud telefonie biedt een breed scala aan geavanceerde functies die de efficiëntie van huisartsenpraktijken kunnen verbeteren. Deze functionaliteiten zijn constant in ontwikkeling en kunt u direct gebruiken of testen. De functionaliteit van de traditionele fysieke telefooncentrale staat in principe stil gedurende de levensduur en het systeem zal mogelijk direct afgeschreven zijn als u nieuwe functies nodig hebt. Geavanceerde functies vergemakkelijken de communicatie tussen artsen en ondersteunend personeel, waardoor de algehele productiviteit van de praktijk wordt bevorderd. Probeer ze gewoon uit en kijk wat dit jullie oplevert.
Conclusie
Cloud telefonie biedt aanzienlijke voordelen voor huisartsenpraktijken in vergelijking met traditionele on-premise telefoniesystemen. De betrouwbaarheid, flexibiliteit, kostenbesparing, verbeterde toegankelijkheid en mogelijkheden van steeds verbeterende functies maken cloud telefonie tot een waardevolle technologische oplossing voor moderne zorgverleners. Door over te stappen naar cloud telefonie kunnen huisartsenpraktijken hun communicatie verbeteren, de efficiëntie verhogen en zich nog meer richten op het leveren van hoogwaardige zorg aan hun patiënten.